Verhoog de omzet van je installatiebedrijf - 4 tips

Installatiebedrijven focussen vaak op de uitbreiding van hun klantenportefeuille om hun omzet te verhogen. En dat is logisch. Want meer klanten betekent meer werk, en meer werk leidt tot meer omzet. Maar nieuwe klanten aantrekken is niet zo eenvoudig. Markten zijn vaak verzadigd, klanten zijn trouw en almaar prijsbewuster. Ze verwachten een uitstekende dienstverlening tegen een scherpe prijs.

Om nieuwe klanten te vinden en overtuigen, moet je dus inspanningen leveren. Een tijdrovende klus! Studies tonen aan dat het aantrekken van nieuwe klanten 4 à 7 maal zo zwaar is als het verkopen aan je huidige klantenportefeuille. Climapulse geeft je vier tips die je eenvoudig kunt toepassen.

1. Werk proactief en kijk vooruit

Met het Climapulse-platform heb je alle informatie over een installatie altijd binnen handbereik. En die gegevens kun je gebruiken om je omzet te verhogen. Je haalt bijvoorbeeld heel gemakkelijk alle installaties uit je systeem die binnenkort een onderhoud nodig hebben. Op basis van die lijst neem je dan gewoon contact op met alle klanten met zo’n installatie om een afspraak te maken voor een onderhoud.

Je wacht dus niet af tot je klanten zelf het initiatief nemen, maar werkt proactief. Het resultaat? Het aantal onderhoudsbeurten dat je jaarlijks uitvoert stijgt en je omzet neemt dus toe.

2. Digitaliseer je bedrijfsprocessen

Wil je tijd besparen? Maak het je klanten dan zo gemakkelijk mogelijk. Digitaliseer je installatiebedrijf en ga voor digitale bedrijfsprocessen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat klanten een afspraak voor een onderhoud online kunnen maken. Dat is drempelverlagend en efficiënt. Bovendien creëer je zo meer tijd voor andere initiatieven die je omzet verhogen.

3. Doe aan upselling

Stimuleer je techniekers om aan upselling te doen. Is een technieker bijvoorbeeld bij een klant om een installatie te herstellen? Laat hem dan ook voorstellen om filters proactief te vervangen, filters te reinigen of vloeistof bij te vullen. Moedig hem aan om andere toestellen uit je gamma te promoten of om een afspraak voor een volgend onderhoud vast te leggen. Upselling is een gemakkelijke manier om met weinig moeite je omzet te verhogen.

4. Verhoog je efficiëntie

Streef naar een systeem waarbij je je klanten ook vanaf een afstand kunt bedienen en hen zoveel mogelijk ondersteuning biedt. Met de Climapulse-tool is het bijvoorbeeld mogelijk om foutcodes of systeemhandleidingen toe te voegen en te koppelen aan een installatie. Zo moeten je techniekers niet voor de kleinste melding uitrukken, werk je efficiënter en benut je de beschikbare tijd optimaal. Bovendien kun je gemakkelijk de historiek van een toestel bijhouden. Je doet zo aan automatische kennisdeling en komt niet in de problemen wanneer de persoon die altijd aan een bepaalde installatie heeft gewerkt, je bedrijf verlaat.

Beperk je dus niet langer tot het werven van nieuwe klanten, maar verzorg je huidige klanten nog beter en werk efficiënter. De omzet volgt.